Kontakt oss

highfive@ellemelle.no +47 70 10 44 90
Apotekergata 9A
6004 Ålesund
Kart
LUKK

Firmanavn som konkurransefortrinn

12/1/2021

Hva er et godt firmanavn og hvordan skaper vi det?

Enten det er en start-up som skal døpes, eller en eksisterende virksomhet som skal bli ny, er navneprosessen noe vi behandler med stor iver, ydmykhet og respekt. Navnet er en sentral del av identiteten til en bedrift, og skal kunne følge den langt inn i fremtiden. Det må gi positive assosiasjoner, resonnere med de ansatte og målgruppen, og ta et standpunkt i forhold til konkurrentene. I tillegg må det finnes et passende domene, noe som ikke akkurat har blitt lettere med årene. Men det er mye mer som utgjør de virkelig gode firmanavnene.

Hva utgjør et godt firmanavn?

Yvonne Aarset er gründer og kreativ leder i ELLE mELLE - og domene-shopoholiker. Hun har vært med på mang en navneprosess.

- Et godt navn kommuniserer verdiene til bedriften på en troverdig måte. Det har en historie som de ansatte er stolte over å fortelle, og som kundene liker å høre. Det er viktig at navnet klinger godt, og at de som skal ta det i sin munn flere ganger daglig bærer det med stolthet. Samtidig må navnet skille seg ut og gjerne pirre nysgjerrigheten litt. Kryptiske navne- og logosammensetninger bør unngås, navnet må være enkelt å lese, uttale og forstå. I tillegg er det viktig å tenke at et firmanavn er en langsiktig investering, som skal overleve mange forskjellige trender. Man må finne et navn som vil vare, sier Yvonne.

Yvonne understreker at man bør se på navnet som en del av en helhet. Hvis du driver med hest, heter Hest AS og har en hest som logo, har du gått glipp av muligheten til å kommunisere mer om merkevaren i samspillet mellom navn, logo og visuell identitet. Du skal kunne bygge en merkevare rundt firmanavnet ditt, og da er det også viktig at navnet er godt forankret i virksomhetens verdier og strategi. Og det er alltid der navneprosessen starter.

Navneprosessen: Strategi og kreativitet

En navneprosess starter alltid med strategiarbeid. Mange er allerede drevne på strategiprosesser, mens for noen er det nybrottsarbeid å se på merkevarepersonlighet, verdier, DNA, målgruppe og posisjonering i konkurranselandskapet. Når vi har etablert et godt strategisk fundament, starter den kreative prosessen for fullt. Og den er ikke akkurat strømlinjeformet.

Selv om vi har mange kreative teknikker og arbeidsprosesser med relativt klare rammer, dukker ikke alltid de gode idéene opp mellom åtte og fire. Slik er kreative prosesser, de har ingen begynnelse og slutt, eller på- og av-knapp. Kreativitet er best når det får modne litt, og det er sånn vi jobber for å finne det som ikke er synlig ved første øyekast.

Time to kill your darlings

Etter en grundig strategisk og kreativ prosess, sitter vi ofte igjen med flere navneforslag. Elimineringsmetoden er en viktig, men vanskelig del av prosessen. De beste forslagene testes og testes igjen, mot merkevarestrategien, på kollegaer, mot konkurranselandskapet, og de prøves ut i forskjellige kontekster for å se om de funker. Vi gjør undersøkelser og avklaringer knyttet til trademark, sikring av domene og vi kan også bistå med registrering av varemerke hos Patentstyret.

Historien blir din

Når vi til slutt presenterer ett eller flere navn for en kunde, er beslutningsgrunnlaget vårt en sentral del av presentasjonen. Vi viser hvordan vi har jobbet, hvorfor vi har tatt de valgene vi har tatt og formidler historien bak hvert forslag. Det er lite som kan måle seg med å presentere et nytt navn for en kunde. Å oppleve de umiddelbare reaksjonene i møterommet, som gledestårer, gåsehud, jubel, stillhet og betenksomhet - vi har sett det meste. Noen ganger har de sterkeste reaksjonene, enten de er positive eller negative, vært et tegn på at vi har funnet gull. 

Gjennom over 20 år i bransjen kan vi fremdeles se at navn vi har vært med på å skape har tålt tidens tann og vokst seg til kjente, sterke merkevarer. Se noen av prosjektene våre under.

Navn vi har jobbet med:

Oversikt