Kontakt oss

highfive@ellemelle.no +47 70 10 44 90
Apotekergata 9A
6004 Ålesund
Kart
LUKK

Gjør nettsiden brukervennlig med tjenestedesign

27.05.2021

Tjenestedesign er gunstig for alle kanaler der en bruker og/eller kunde møter en bedrift. Dette gjelder spesielt nettsiden, som er mange kunders første og eneste møte med bedriften.

Tjenestedesign handler om å skape gode brukeropplevelser. Ved å sette brukeren i sentrum, sørger du for at tjenestene oppleves som nyttige og attraktive. Vi har skrevet mer utfyllende om tjenestedesign i en tidligere artikkel, som du kan lese her.

Hvor grundig til verks man trenger å gå avhenger av størrelsen på nettsiden. Uansett om du har en liten nettbutikk, eller en mer omfattende innloggingstjeneste, er det lurt å tenke på følgende:

Kontekst

En tjenestedesignprosess starter alltid med en grundig innføring i kontekst. Det er viktig at en tenker over bedriftens overordnede strategi og nettsiden sitt formål, for å kunne presentere ønsket budskapet på en tydelig måte.

Brukerinnsikt

For at nettsiden skal være tilrettelagt kundene, må du forstå behovene til de som bruker den. Selv om du kjenner kundene dine godt, dukker det alltid opp uventet og verdifull informasjon når de involveres i utviklingen av tjenester. Det finnes mange metoder for å skaffe seg brukerinnsikt, for eksempel observasjon, intervju eller brukerundersøkelser. I tillegg vil verktøy for webanalyse, som Google Analytics, fortelle mye om hvordan nettsiden blir brukt i dag. Det viktigste er ikke hvordan man skaffer seg innsikten, men at man får nok og riktig informasjon.

Evaluering

Med kontekst og brukerinnsikt i bakhånd, må det gjøres en nøye evaluering av hele den eksisterende nettsiden og alle dens funksjonaliteter. Allerede her vil det dukke opp idéer til endringer som kan gjøres, og i mange tilfeller kan det være lurt å gjennomføre brukertester før disse implementeres.
Tenk over følgende punkter, som påvirker brukervennligheten:

  • Er det lett å skjønne hvem du er, og hvilke tjenester du leverer?
  • Er nettsiden oversiktlig og forståelig?
  • Er det lett å navigere?
  • Er det enkelt å finne kontaktinformasjon?
  • Er siden mobilvennlig?
  • Laster siden raskt nok?
  • Fungerer alle plugins som de skal?
  • Er nettsiden SSL-sertifisert?

Implementering

Basert på kontekst, brukerinnsikt, evaluering av nettsiden, og eventuelle brukertester, er det klart for å implementere endringene. I enkelte tilfeller vil det være snakk om mindre justeringer i tekst og sidenavigering. Andre ganger er det nødvendig med mer omfattende endringer som kan kreve videre utvikling og designendringer. Resultatet er en gjennomtenkt, tydelig og brukervennlig nettside, som kundene trives med å bruke.


Vil du ha en gjennomgang av din nettside? Snakk med vår tjenestedesigner Victoria, så hjelper vi deg fra idéstadiet til lansering.

Oversikt