Kontakt oss

highfive@ellemelle.no +47 70 10 44 90
Apotekergata 9A
6004 Ålesund
Kart
LUKK

Hva er motion graphics og hvorfor bør du bruke det?

8/9/2021

På digitale flater har man mikrosekunder på å fange mottakerens oppmerksomhet, og få sekunder på å formidle et budskap.

Animasjon og motion graphics fanger oppmerksomheten til den stadig mer utålmodige forbrukeren. Levende grafikk og bilder vekker følelser, skaper engasjement og hjelper deg med å skille deg ut i et hav av annonser.

Hva er motion graphics?

Kort fortalt er motion graphics grafiske elementer i bevegelse. Det ligger under paraplyen animasjon, men i vårt fag er det nyttig å skille de to begrepene fra hverandre: Vi bruker motion graphics når vi for eksempel snakker om en logo med bevegende elementer, mens når vi snakker om animasjon er det som oftest snakk om en animasjonsfilm.

Hvorfor anbefaler vi motion graphics?

Som designere er vi selvsagt opptatt av god visuell historieformidling, og i den forbindelse er bevegelse et effektivt virkemiddel. Når det er sagt, er det mange andre fornuftige grunner til å inkorporere motion graphics i det visuelle universet til bedriften din.


1. Effektiv kommunikasjon
Motion graphics bidrar til at budskapet formidles mer effektivt, sammenlignet med tekst alene.

2. Bedre resultater i sosiale medier
Videoposter når flest mennesker, sammenlignet med link-, bilde- og tekstposter på Facebook.
(kilde: https://areca.no/: Facebook-effekt 2020)

3. Økt brukervennlighet på nettsiden
Mikrointeraksjoner (små bevegelser og animasjoner som oppstår når en bruker interagerer med et element på for eksempel en nettside) er med på vekke nysgjerrighet og å skape en tydeligere brukerveiledning og navigasjon på nettsiden.

4. Forbedret rangering i søkemotorer
Motion graphics bidrar til økt brukervennlighet og et innbydende design på nettsiden. Dette påvirker besøkstid og fluktfrekvens, som igjen påvirker søkemotoroptimaliseringen til nettsiden din.

5. Du skiller deg ut fra mengden
Med motion graphics får du en mer iøynefallende annonse enn om du bare bruker stillbilder.


Vi har nettopp fått en kløpper på motion graphics på laget, og vi ser allerede verdien av å ha denne kompetansen in-house. Er du nysgjerrig på hvordan du kan bruke motion graphics i markedsføringen, eller vil du kanskje se noen kule eksempler? Snakk mer Maria Stensøe hos oss.

Oversikt