4 tips: Slik får du trafikk fra Instagram Stories
For å sende folk videre via en lenke ("se mer") i Instagram Stories må profilen ha over 10 000 følgere. Jada, det er irriterende, men heldigvis er det mulig å bruke Stories for å skape trafikk likevel.
#1
Et triks er å bruke lenker i biografien aktivt. Har dere en kampanje med egen landingsside? Da kan dere for eksempel lenke til landingssiden i biografien under kampanjeperioden.
#2
For å få målgruppen til å gå fra Stories til profilen og klikke på lenken i bio, er det viktig å være tydelig. Bruk gjerne grafiske virkemidler for å tydeliggjøre en ønsket handling. Vi nordboere kan fort føle oss litt masete, men her funker det faktisk med konkrete oppfordringer. Dere kan også tagge bedriften sin egen profil i Stories slik at det blir lett å klikke seg videre.
#3
En annen mulighet for alle bedrifter med under 10 000 følgere er å bruke videotjenesten til Instagram; IGTV. Der kan man nemlig ha lenker i beskrivelsen. Ikke nok med det folkens – dere kan lenke til spesifikke snutter på IGTV direkte fra Stories. Hurra! Husk å oppfordre følgerne til å sjekke ut beskrivelsen for mer informasjon slik at de får med seg lenken.
#4
Usikker på om noen av tipsene over passer for dere? Test annonsering i Stories. Over 500 millioner bruker Instagram Stories daglig, så dette er absolutt en kanal å huske på.
TIPS: Sett konkrete handlingsmål før dere begynner å utforme annonsene. Hva ønsker dere å oppnå? Hvilke grep kan man bruke i annonsene for å oppnå målet? Kort og konkret er to nøkkelord. Og ikke minst, husk å spore trafikken.
Ta kontakt med meg hvis dere er usikker på om Instagram er riktig for din bedrift – eller vil få større utbytte av å være der.
sara@ellemelle.no
47 39 36 31