Kontakt oss

highfive@ellemelle.no +47 70 10 44 90
Apotekergata 9A
6004 Ålesund
Kart
LUKK

4 gode grunner til å ta i bruk Instagram Shopping i dag

24.03.2020

Det er krevende dager – spesielt for de små aktørene. Instagram Shopping er imidlertid ikke bare for de små. Har du engasjerte og trofaste følgere på Instagram og en nettbutikkløsning? Da bør du benytte anledningen til å gjøre shoppingen sosial i dag. Hvorfor?

1. DET ER ENKELT
Ikke bare for deg som butikk, men for kundene dine. Nå kan de klikke på et bilde med produkter de liker og shoppe med en gang. Ikke bare i feeden – i Stories også. Du kan tagge 5 ulike produkter i hvert bilde, men tar du i bruk karusellen, kan du samle alle nyheter i et innlegg og tagge dem. Ting er ikke så mye mer komplisert bak bildene. Opprett en katalog med produkter fra nettbutikken som du ønsker å gjøre tilgjengelig i Instagram Shopping, via Facebook sin Catalog Manager. Trenger du hjelp til dette? Send oss en e-post på sara@ellemelle.no eller ring 473 93 631. 

2. DET ER ENGASJERENDE
I nettbutikken er du avhengig av at folk har tatt et valg og klikket seg inn for å handle. På Instagram kan du fortsette å skape engasjement og bygge relasjoner, med mulighet for shopping som en fin bonus. Se for deg en butikk som selger maling. De lager en historie med en ansatt som forteller om vårens farger. Godt og relevant innhold. I tillegg er hver enkelt farge tagget, som gjør det lett for følgerne å klikke på den fargen de vil ha og kjøpe den der og da. 

3. DU NÅR POTENSIELLE KUNDER PÅ EN KOSTNADSEFFEKTIV MÅTE
Har du små budsjetter til annonsering for tiden? Å fortsette å bygge merkevare og godt innhold er billig, men en veldig god investering. Ta deg råd til å tenke lenger frem i tid og til å skape et marked også når koronakrisen er over. Ved å bruke relevante og gode hashtagger, kan du nå ut til potensielle kunder som ikke følger deg allerede. Uansett hva du selger, husk å hashtagge merkene. Se gjerne hva konkurrentene dine gjør, i tillegg til influencere i samme bransje. 

4. DU FÅR VIST PRODUKTENE DINE I EN TROVERDIG KONTEKST
Mange har en nettbutikk med produktbilder på ensfarget bakgrunn. Det finnes andre og mer spennende måter å vise produkter på. Og inspirasjon er en viktig faktor når det kommer til å skape salg. 

Ved å fokusere på visuelt innhold av høy kvalitet og produkter i en troverdig kontekst, blir handleopplevelsen en helt annen. Selger du mat og utstyr til matlaging, del oppskrifter og tagg produktene som blir brukt. Vil du flere tips til når det kommer til innhold for akkurat din bedrift? Send en e-post til sara@ellemelle.no.

Som alltid er det viktig å huske å bruke kanalen på kanalens premisser. Selv om du nå gjør det mulig å shoppe i feeden, er ikke Instagram en nettbutikk. Salg kommer i tredje rekke. Fokuser på å bygge relasjoner og å skape engasjement først, så vil salgene komme. Snakk med kunder eller influensere og del deres innhold, i stedet for bare ditt eget. Snakk med merkene du fører også. Kanskje dere kan gjøre noe sammen? På Instagram er du ikke alene.  Til slutt; Instagram er i all hovedsak en visuell kanal og det stilles høye krav til det visuelle innholdet. Dette må man ta på alvor hvis man skal lykkes med Instagram Shopping. Det betyr ikke at du må i studio. Så lenge du har nok naturlig lys og kreativitet, bruk telefonen og skap visuelt godt, men troverdig, innhold. 

Vil du komme i gang? Følg disse stegene eller ta kontakt med Sara på sara@ellemelle.no.

Kilder: 
https://later.com/blog/instagram-shopping/
https://blog.hootsuite.com/insta-shopping-tips/
https://www.facebook.com/business/instagram/shopping/guide 
https://www.instagram.com/bysu...
https://www.instagram.com/fjel... 
https://www.instagram.com/meju...

Oversikt