Kontakt oss

highfive@ellemelle.no +47 70 10 44 90
Apotekergata 9A
6004 Ålesund
Kart
LUKK

Sunnmørsposten – Redesign av logo og ny visuell identitet

Vi har redesignet logoen og utviklet ny visuell identitet for en av landets største regionaviser. Sunnmørsposten har eksistert helt siden 1882. I fjor starte vi jobben med å gjøre bedre rustet for digitale flater og samtidig ivareta historien – samt kjennskapen til eksisterende uttrykk. Det var med skrekkblandet fryd og en stor porsjon ærefrykt vi tok fatt på oppgaven. 

På mange måter er redesign av en eksisterende logo en enda større utfordring enn å skape noe helt nytt, for det er mange hensyn å ta. Fra Sunnmørsposten fikk vi klar beskjed om å beholde mest mulig av historien. Skriften skal fortsatt være fraktur, men samtidig skulle vi sørge for et funksjonelt og synlig løft. Det har vært mye å rydde opp i, for dette er en lang og kompleks logo med mange bokstaver i gotisk skrift, som likevel skal oppfattes som et bilde. Og det uten at bokstavene «gror igjen» og blir utydelige på digitale flater.

Les mer om prosjektet nedenfor.

Det er tilført mer luft mellom bokstavene og i hver enkelt bokstav. Seriffer er tatt bort eller blitt forenklet.Den store S-en, som også skal brukes alene som grafisk symbol for Sunnmørsposten, er strammet opp og bedre tilpasset resten av skriftbildet.Alle strekene har blitt skarpe, også på piksel-nivå. Nå er logoen endelig pixel perfect!

– Sunnmørsposten er svært godt fornøyd med både prosess og samarbeid med ELLE mELLE som har ledet til redesign av logo.I tillegg har vi fått et anvendelig profilprogram som underbygger vår identitet på en god og tydelig måte. Det forteller administrerende direktør i Sunnmørsposten; Kjell Slinning.

Nedenfor ser du før- og etterbilder. 

S-en er den som har blitt endret flest ganger gjennom årene. Teamet ble værende i arkivet til Sunnmørsposten i timesvis og der fant de blant annet ut at i ukene etter bybrannen i Ålesund, i 1904, ble logoen endret hele tre ganger på kort tid. Forbokstaven i Sunnmørsposten har ikke fulgt skriftstilen til resten av ordet før nå, og den viste seg å heller ikke være så unik for avisa som mange har trodd. Både Sandefjords Blad og lokalavisa Sunnhordland bruker nesten den samme. Nå er S-en strammet opp og har fått sin særegne form og karakter, og vil fint kunne fungere alene som en lett gjenkjennelig signatur for bare Sunnmørsposten.

For å kvalitetssikre at samtlige bokstaver fortsatt er historisk forankret, fikk vi hjelp av typograf Carl Gürgens. Han kom inn i bildet når logoen var godkjent av Sunnmørsposten og fikk lagt siste hånd på verket. Da var det snakk om justeringer av proporsjoner, linjer og vinkler i bokstavene. 

Vi utabarbeidet også en spørreundersøkelse i forkant av designprosessen. Der svarte et flertall at blå er en farge de forbinder med både Sunnmørsposten, Ålesund og regionen. Da ble bildekunstner Bent Erik Myrvoll kontaktet. Han har blant annet vært med på å lage en egen fargepalett for Storgata i Molde, og har god kompetanse innenfor fargefeltet.  tter samtaler med han, ble det bestemt at blå skulle bli med Sunnmørsposten videre, basert på en koboltblå som er kjent fra jugendbebyggelsen i Ålesund.

Det er også utarbeidet fotostil og andre visuelle elementer.

Oversikt